TarjaKaltiomaa Asioilla on tapana järjestyä. Kirjoitan tiimoilla Kristillinen filosofia. Meillä kaikilla on henki, elämä jatkuu...

Kaiken kirjavaa kansaa

 

Näimme television haastatteluissa romaaniperheen jäseniä kertomassa heihin kohdistuneesta mielestään epäoikeudenmukaisesta palvelusta. On tietenkin rikkautta maassamme, että on erilaisia ihmisiä kansalaisina. Noin kuudenkymmenen ikäisenä naisena olen vuosien mittaan seurannut televisiosta erilaisten ihmisten esiintymistä. Voin omasta puolestani sanoa, että nyt tekniikan aikakaudella olen kohdannut usein palvelukatkoksia oman persoonani kohdalla eri tilanteissa, mutta en ole edes pyrkinyt televisioon niistä kertomaan. Palvelukatkoksia sattuu kaikille. Jos palvelukatkos sattuu rodultaan hieman tummemman ihmisen kohdalle, hänen temperamenttinsa ja ilmeisesti hieman matala itsetunto ohjaa tekemään asiasta kuuluvia valituksia. Ehkäpä kyseessä on kansanluonne verrattuna kantasuomalaisiin, jotka suhtautuvat paljon tyynemmin erilaisiin poikkeustilanteisiin ja palvelukatkoksiin.

Kun miettii palveluntarjoajan näkökulmaa, on hyvin todennäköistä, vaikka en tarkoittaisi tässä kyseistä televisiossa esitettyä tapausta, että asiakaspalvelijana oleva henkilö ei voi kertoa juurta jaksain työnantajansa teknisestä ympäristöstä vieraalle ihmiselle, vaan hän voi korkeintaan sanoa niin romaanihenkilölle kuin kantasuomalaisillekin, että palvelussa on katkos. Teknisiä häiriöitä sattuu tämän tästä tietokonepohjaisille laitteille.

Seurueessa, joka televisiossakin esiintyi, olisi voinut olla sovittelevampi henkilö, joka olisi ohjannut seurueen toiselle huoltoasemalle ja siten paha olo ei olisi vallannut heitä kaikkia. Heillä oli tavoitteena päästä ilmeisesti huvipuistoon ja he olisivat voineet luultavasti pitää kiinni siitä tavoitteesta ja viettää onnistuneen päivän. He valitsivat toisin: he pääsivät tv-julkisuuteen, johon pääsee ilmeisesti, kun pitää kovaa meteliä itseensä kohdistuneesta kohtelusta.

Suomen lainsäädäntö on kehitetty Suomen oloja varten. Siinä on lähtökohtaisesti pyritty siihen, että kansalaiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Mielestäni lainsäädännössä on onnistuttu hyvin. Elämä on kirjavaa ja ihmisillä on erilainen tausta pitkällä jatkumona. Lainsäädäntöä ei pidä alkaa kehittää erilaisten ilmiöiden suuntaan, vaikka eduskunnalla olisi resursseja tehdä koko ajan lainsäädäntötyötä, vaikka lainsäädäntö olisi jo valmis. Tässä pitää olla tarkkana, oikeudenmukaisuus ja rehellisyys pitää Suomessa olla aina mahdollista.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Mistä ihmeestä oikein puhut. Itselläni on erittäin hyvä itsetunto enkä anna itseäni kohdeltavan kuin kynnysmattoa. Perästä kyllä kuuluu jos palvelu on huono maksavalle asiakkaalle.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Mulla on nähtävästi käynyt "munkki", sillä olen saanut jonkin asteista suomalaista palvelua kaikkina näinä kymmeninä vuosina joina olen sitä tarvinnut. Minulle on vaatimattomana ihmisenä palvelu kelvannut huolimatta sen "tasosta". Suomalaisena "jörrikkänä" en tykkää yhtään lipevän mielistelevästä tyylistä.
"Jäykkä, mutta asiallinen palvelu" kuten erään tamperelaisen "raflan" mainoksessa ilmoitetaan. Sopii minulle.
Muuten olen melkoisen osan työelämästäni suorittanut palvelualalla. Käyttämällä tuota tamperelaisreseptiä täydentäen sitä huumorilla.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Huumorin kukka on kaunein kukka ja siitä asiakaspalvelussakin poikkeustapauksissa olisi hyötyä.

Olemme nykyään niin kärkkäitä puolustamaan kaikkia "vähemmistöjä", että unohdamme sen, että palvelutilanteissa kukin edustamme itseämme. Palvelutilanteet ovat vuorovaikutusta, jossa molemmilla sekä asiakkaalle että asiakaspalvelussa on mahdollisuus korjata tilanteet voitoksi.

Käyttäjän IrmaAsikainen kuva
Irma Asikainen

"....ilmeisesti hieman matala itsetunto ohjaa tekemään asiasta kuuluvia valituksia..."

Jäin makustelemaan tätä lauseen pätkää ja mietin, kellähän tässä oikeastaan on se heikompi/matalampi itsetunto, ei ainakaan "mustalaisilla", eikä muillakaan "tummemmilla" ihmisillä. Päin vastoin, se heikompi itsetunto on meillä kanta-suomalaisilla, jotka nöyrästi tyydymme näihin "palvelukatkoksiin" ja ylipäätään huonoon palveluun. Meille voi lykätä epäkuranttia tavaraa täydellä hinnalla, vastata töykeästi tai jonotuttaa turhan päiten, emmekä me saa suutamme auki, vaikka olisimme hyvinkin oikeutettuja vaatimaan parempaa palvelua ja laadukkaampia tuotteita. Otetaan nyt vaikka TV-tuotanon laatu tänä päivänä, mikä on kaiken arvostelun alapulella - kansa tyytyy siihen, juurikaan muurisematta.

Vastaavasti niin mustalaiset, kuin nämä muutkin "tummemmat ihmiset" pitävät kovasti älämälöötä vähänkin honompilaatuisesta palvelusta ja varsinkin heihin itseensä kohdistuvista "loukkauksista" tai teoista,jotka he kokevat loukkaavan heidän oikeuksiaan tai arvoaan.

Itseasiassa meidän tulisi ottaa oppia heistä ja alkaa osaltamme vaatia meille kuuluvia oikeuksia - vaikkapa saman tasosta sosiaaliturvaa kuin näillä "tummemmilla ihmisillä" Suomessa on.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Kommentissa #4 on järkeä kyllä. Tosin olen yleensä sitä mieltä, että palvelu Suomessa on melko hyvää, palveluyhteiskunta. Ihmiset palvelevat toinen toisiaan kukin omassa toimessaan. Välillä kansalainen on palvelemassa muita ja välillä palveltavana. Tästä pitäisi seurata sopua ja asiakaspalvelutaitoa.

Käyttäjän IrmaAsikainen kuva
Irma Asikainen

Meillä palvelu jakautuu selkeästi kahteen kategoriaan - julkiseen ja yksityiseen. Yksityinen sektori pyrkii luopumaan kaikesta palvelusta ja automatisoimaan kaiken, minkä vain suinkin voi ja julkinen sektori hamuaa samaa perässä, mutta vaikka se miten yrittää, niin menestys on heikko, silä sen vuosikymmenten takainen painolasti/byrokratia on niin raskas, että parhaimmillaankin sen automatisoinnista tulee jäykkä ja raskas. Julkiselle on edelleen tärkeintä yksilön kyykyttäminen kaikin mahdollisin keinoin.
Parhaiten meillä taitavat tälä hetkellä menestyä yksistyiset terveydenhuolto-palvelut, pois lukien vanhus- ja vammaispalvelut, jotka ovat kustannuksiltaan liian raskaat yksityiselle puolelle, sillä niille SoTe -uudistus olisi niin mittava tulonlähde, että niiden kannattaa mielistellä nyt kieli ruskena vähän jokaista tahoa, että tämä älykääpiöiden aikaansaannos ei vaan karahtaisi kiville viimemetreillä ja etteivät hyvin öljytyt rahahanat Caymansaaarille pääsi ruostumaan käytön jäädessä arvioitua vähäisemmäksi.
Eli summa summarum, kun on kyse kalliista hyödykkeistä, voi palvelua odottaa, mutta ne, joilla sellaiseen ei ole varaa, voivat vain nuoleskella näppejään.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Suomen kehittymistä palveluyhteiskunnaksi on mielenkiintoista seurata mm. kirjallisuuden ja lehdistön sekä tietenkin omien kokemusten avulla. Sekä yksityisellä palvelusektorilla että julkisella puolella on myös useita onnistumisia ja menestystarinoita. Maailma ei tule valmiiksi sormia näpsäyttämällä, vaan tarvitaan paljon työtä palvelurakenteiden valmistamiseksi. Palvelun laatua ja kehittymistä voi jokainen kansalaisena seurata ja sitä myös kritisoida. Kun huomaa puutteita, niitä voi kertoa palvelujen tuottajille, jolloin vuorovaikutuksesta on hyötyä palvelujen kehittämisessä.

Toimituksen poiminnat