Luterilaisen kirkon vihkimiskäytäntö

 

Nykyinen hyvä yhteiskuntamalli perustuu tiettyjen peruspilarien varaan. Näitä peruspilareita nykyisenlaisessa elämässämme ovat lähimmäisenrakkaus, joka perustuu Jeesuksen oppeihin. Peruspilareita ovat myös miehen ja naisen välinen avioliitto sekä se, että nykyään huolehdimme jälkikasvusta eli lapsista hyvin. Lapsista huolehtiminen perustuu siihen turvaan, jonka kristillinen avioliitto siunauksineen suo. Se, että mies rakastaa vaimoaan, kihlattuaan tämän ja avioiduttuaan tämän kanssa suo turvallisen elämäntilanteen naiselle synnyttää ja huolehtia pariskunnan yhteisistä lapsista. Väitän, että avioliitto on suunniteltu ja luotu nimenomaan turvaamaan naisen ja lasten elämää ja siten turvaamaan tulevaisuutta. Tätä vastaan ei pidä rikkoa.

Raamattuun vetoaminen elämänasioissa, joita ei Raamatun kirjoittamisen aikaan ole ollut, on väärin nykyihmistä kohtaan.

Ymmärrän sen, että vanhojen kirjojen tulkitsijoina papisto yrittää perustella kaiken tekemisensä Raamatulla ja kymmenellä käskyllä, mutta  perusteluissaan pitäisi ajatella myös nyky-yhteiskuntaa ja nykyihmistä eikä johtaa harhaan harhaisilla käsityksillä ihmiselosta.

Se, minkä takia Raamatussa ei ole kirjoitettuna niitä asioita, joita nykyään terve ihminen pitää itsestään selvyytenä, että avioliitto on tarkoitettu nimenomaan miehen ja naisen väliseksi liitoksi tässä kirjoituksessa jo esitetyn perustelun vuoksi, on ehkä se, että miessodomia on ollut jo Raamatun kirjoittamisen aikaan salattua. Ne pyhät miehet ja naiset, jotka ovat saaneet velvoituksen kirjoittaa muistiin ajanlaskun alun tapahtumia, eivät luultavasti ole edes tienneet sellaisesta ilmiöstä ihmiselossa. Toisaalta on myös se luultavaa, että ei ole haluttu kirjoittaa sellaista, jos siitä on tiedetty, koska sitä on ehkä pidetty yllyttävänä. Yhteiskunta-käsitettä ei vielä Raamatun kirjoittamisen ajankohtana ole ollut, vaan on nykyään. Raamatun kirjoitusten avulla ei pidä rikko nyky-yhteiskuntaa vastaan.

Yhteiskunta-käsitettä ja yhteiskuntaa ei pidä pilata lyhytnäköisellä miesten keskinäisen sodomian mahdollisella tarpeella – ainakaan kirkkoa ei siihen pidä sotkea.

Taloudenpito ja talousasiat ovat perinteisesti länsimaisessa yhteiskunnassa olleet enemmän miesten hallussa kuin naisten. Naisten hallussa on painottuneemmin perheen ja kodin asiat. Tämä ei tarkoita, etteivätkö naisetkin nykyään osaa hoitaa myös talousasioita, ja siihen yhteiskunta on menossa etenkin, jos mies sukupuolessaan rikkoo yhteisesti sovittua avioliittokäsitystä vastaan.

Jostakin kumpuaa epäoikeudenmukaista solvausta, kuten tämän päiväisessä Helsingin Sanomien Vieraskynä-kirjoituksessa kirkon taholta on. Näyttää siltä, että ihmisiltä on kadoksissa tulevaisuudenusko tyystin. Toivon, että kirkon piiriin tulevaisuudenuskoa jostakin löytyy, jotta kirkonväki ei paimentehtävässään ohjaisi ihmisiä väärin.

 

TarjaKaltiomaa
Espoo

Kirjailija, filosofi, runoilija, valokuvaaja: aiheena Kristillinen filosofia. Kirjoittelen omalle verkkosivustolleni Tyhjäpaperi UUSI OSOITE http://www.tyhjapaperi.fi kristillisyydestä filosofisen näkemyksen ja kirjan Kristillinen filosofia perusteella. Kuulun evankelis-luterilaiseen seurakuntaan ja vaikutan seurakunnassa tavallisena seurakuntalaisena. Olen puolueisiin sitoutumaton, "monipuoluediggari", seuraan politiikkaa ja yhteiskunnallista keskustelua maltillisesti. Jäsenyyksiä yhdistyksissä: Espoon Kirjailijat ry jäsen vuodesta 2013 (hallituksessa vuonna 2022), Soukan Kamerat ry hallituksen jäsen vuodesta 2014, yhdistyksen sihteeri, Luonnonfilosofian seura jäsen vuodesta 2013, Suomen Filosofinen yhdistys jäsen vuodesta 2013, kotiseutuyhdistys Kivenlahti-Stensvik ry kannatusjäsenyys. Olen kirjailija ja yhteiskunta-aktiivinen seniorikansalainen, eläkkeellä atk-uran jälkeen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu